ESTÒNIA- Organització política i dades
generals
1. 1. ORGANITZACIÓ
POLÍTICA
Escut d'armes estonià |
La forma de govern adoptada per Estònia és
la República Parlamentària Democràtica, representativa i pluripartidista en el
marc d’un Estat Unitari. El seu President és el Cap d’Estat, i és triat per un període
de 5 anys pel Riigikogu (Parlament), sense poder optar a més de dos mandats
consecutius.
El poder legislatiu es troba en el
Riigikogu, que és el parlament unicameral compost per 101 membres escollits a
través del mètode d’Hondt. Els seus integrants són electes per un període de 4
anys, tot i que per ser escollit cal tenir almenys 21 anys, tenir coneixement
de l’estonià i que el partit tingui un llindar mínim del 5% dels vots.
El sistema judicial està dividit en tres
nivells: tribunals de primera instància (municipals, comarcals i jutjats
administratius), jutjats de segona instància (tribunals d’apel·lació), i
Tribunal suprem (Riigikohus), que també realitza les funcions del tribunal
constitucional, i està compost per 19 membres a títol vitalici triats pel
Parlament d’una proposta del president. Aquests jutges no poden exercir cap altre
càrrec.
Actualment, el Govern Estonià és un govern
de la majoria i la coalició està formada per tres partits polítics: El Partit
de la Reforma (RP), Partit Socialdemòcrata (SDP) i la Unió Pro Pàtria i Res
Pública (IRL). Trobem doncs, un govern format per:
Extret del web: Estonia.eu |
2. DEMOGRAFIA
D'acord amb les estimacions inicials de Statistics Estonia, el nombre de la
població d'Estònia del 1 de gener de 2016 va ser de 1.311.800, és a dir, de
1.500 persones menys que en el mateix període de l'any passat. La població va disminuir en 1.400 a causa
del creixement natural negatiu (el nombre de morts superava el nombre de
naixements) i en 100 a causa de la migració neta negativa (més persones van
emigrar fora de les que van immigrar a Estònia). En total, la població
d'Estònia va disminuir un 0,1% el 2015. El 2015, la migració externa neta
arribar al seu nivell més alt des de la restauració de la independència
d'Estònia: 6.600 persones van immigrar cap a Estònia i 6.700 persones van emigrar
d'Estònia, de manera que es pot dir que la migració estrangera d’aquest país va
ser equilibrada.
3. TAXA D’ATUR
La situació del mercat laboral ha
millorat, però el nombre de persones en edat de treballar segueix disminuint.
El que juga un paper important en el creixement dels salaris i els ingressos
és, entre altres, la pressió dels treballadors sobre els salaris. La pressió
salarial no només està causada per un augment en el cost de vida, sinó també
per la relativament forta posició dels treballadors en el mercat laboral. Una
de les raons és la manca de treballadors en el mercat laboral, ja sigui en
certs sectors i ocupacions o al mercat laboral en el seu conjunt. La balança
s'inclina a favor dels empleats també per tant la situació econòmica millora i
la disminució en el nombre de mà d'obra potencial, que és, al seu torn, influenciat
pels canvis demogràfics i la migració. En els últims anys, el nombre de
persones en edat de treballar ha disminuït i va ser una mica més de 5.000 persones
menys el 2014 que el 2013. A menys que hi hagi canvis dràstics en els
indicadors migració, la disminució en el nombre de persones en edat de
treballar seguirà estant en concordança amb la disminució general de la
població.
4. COMERÇ
Estònia va ser un dels països de la UE que va veure créixer
el seu comerç exterior el passat 2014. Igual que l'any anterior, les
exportacions van créixer un 2,6% i les importacions un 2,7%. A més de les
exportacions de cases de fusta, el creixement també es va veure impulsat per
les exportacions de serveis, que creixen un 4,3% cada any. L'augment similar en
les exportacions i importacions també significa que les exportacions netes, que
han estat positives des de la crisi, han conservat la tendència de l'any
anterior. Això és degut principalment a que la demanda interna no ha arribat a
la mateixa participació en el PIB que havia tingut durant l'auge econòmic.
5. ECONOMIA I FINANCES
Tal i com podem observar en les taules
següents, el 2014, el dèficit públic consolidat va disminuir en la zona de
l'euro, així com en els països de la UE, mentre que el deute consolidat de les
administracions públiques va augmentar en les dues regions. El 2014, el dèficit
públic va ser del 2,4% del PIB a la zona euro i un 2,9% a la UE. El deute del
govern, però, va ascendir a 91,9% del PIB a la zona euro i al 86,8% a la UE. Un
superàvit es va observar a Dinamarca (1,2%), Alemanya (0,7%), Estònia i
Luxemburg (tots dos 0,6%), mentre que els dèficits públics més baixos es van
registrar a Lituània (-0,7%), Letònia (-1,4%) i Romania ( -1.5%). En 2014, 12
Estats membres (10 el 2013) va acabar l'any amb un dèficit econòmic més gran
que el límit acordat a la UE (-3% del PIB).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada