-
Migracions internes, migracions
internacionals
o
Dinàmiques recents
Un total de 3,4 milions de persones van
emigrar a un dels Estats membres de la UE-28 durant el 2013, mentre que almenys
2,8 milions van immigrar d’un Estat membre de la UE. Amb tot, aquestes xifres
totals no representen els fluxos migratoris cap a / des de la UE en el seu
conjunt, ja que també inclouen els fluxos entre els diferents estats membres de
la UE.
L’any 2013, el relatiu intercanvi dels
immigrants nacionals (immigrants amb la ciutadania de l’Estat Membre al qual
emigraven), dins el nombre total d'immigrants va ser més alt a Romania (90% del
total d'immigrants), Lituània (86%) , Portugal (69%), Estònia, Polònia (tots
dos 60%), Letònia (58%) i Eslovàquia (52%).Per contra, Itàlia, Àustria i
Luxemburg els percentatges van ser relativament baixos, ja que la immigració
nacional el 2013 va representar menys del 10% de tota la immigració, tal i com
podem veure en la taula següent:
Pel que fa als Països Bàltics, trobem una
gran influència en el desenvolupament demogràfic degut a les conseqüències
sociopolítiques i econòmiques de la primera i segona Guerra Mundial: el nombre
de la població degut a les pèrdues directes i indirectes (especialment
emigració) l’any 1950 no van assolir el nivell inicial.En certa mesura, el
canvi va ser predeterminat per repressions cap a la població civil per les
forces d'ocupació. Contràriament, la situació va canviar durant el període de
la dominació soviètica, en el qual l’escàs creixement natural de la població es
va superar significativament (especialment a Letònia i Estònia) per la
immigració d'altres parts de la Unió Soviètica.
Actualment però, l’increment natural
negatiu i la migració neta també especialment negativa, causada sobretot per la
recent crisi econòmica, ha col·locat els tres Països Bàltics entre els països
amb major descens de la població a Europa:
La caiguda del teló d'acer i la integració
a la Unió Europea va liberalitzar la lliure circulació de persones i va
estimular l'emigració, que va augmentar gradualment durant la caiguda
econòmica. Un nou paradigma va aparèixer per tal d’establir mesures per
resistir unapèrdua de la població (aquestes mesures eren limitades i no
eficients) i desenvolupar incentius per mantenir relacions més estretes amb la
nova diàspora i per estimular la migració de retorn.
Tret característic d'una onada de recent
emigració dels països del Bàltic és la destinació a altres països de la UE
(majoritàriament a països de parla alemanya i anglesa). Les societats dels tres
països bàltics consideren l'alta emigració no només com una amenaça, sinó també
com un recurs financer potencial per donar suport a les llars i el creixement
de les economies nacionals. Mitjançant l'ús de programes especialment dissenyats
estan tractant de mobilitzar recursos financers i intel·lectuals de la diàspora.
Tal i com podem veure en els següents gràfics, tant la migració com la
immigració no han fet més que augmentar en els Països Bàltics, en especial a
Lituània, amb una taxa altíssima de població immigrant.
Quan els Països Bàltics es van convertir
en part de la UE, els líders de Letònia i Lituània esperaven que els seus
països es convertirien en un paradís econòmic amb un alt nivell de vida. No
obstant això, la realitat va ser una altra, i un exemple el podem veure amb una
columna al diari israelià Nrg Maariv, on es comentava:
"Durant l'última dècada, milers de
persones van sortir d'aquests països, sobretot gent jove. Van aprofitar dels
seus passaports europeus i van emigrar als països europeus més desenvolupats,
com Gran Bretanya i Alemanya. Així, Letònia i Lituània s'han quedat sense res:
amb l'economia a la vora del col·lapse i amb un envelliment de la població
"
El 1991, abans de la caiguda de la Unió
Soviètica, Letònia tenia 2,7 milions de persones. Avui dia, només hi ha 1,97
milions. I no només, això, la previsió és que la situació empitjori: per l'any
2060 hi haurà 1,4 milions de persones a Letònia.
Extret del web: http://sputniknews.com/europe/20150814/1025745122/baltic-states-massive-migration.html
o
Polítiques d’integració
Després de recuperar la independència, la
relació entre Rússia i els Països Bàltics va canviar dràsticament. Durant un
parell de mesos les minories de parla russa van perdre el seu significat. A
causa de la reestructuració de l'economia i el col·lapse d'algunes grans
empreses nacionals, la majoria dels russos van perdre la seva feina i van haver
de sortir de Lituània i Estònia. A més, Letònia i Estònia van percebre la
minoria estrangera com a part innecessària de la societat i van limitar la seva
influència mitjançant la imposició dels seus propis llegats, els quals van
resultar molt restrictius per als no-ciutadans. Les diferents eleccions fetes
per Estònia i Letònia per una banda, i Lituània per l’altra, es podem vincular
a les diferents característiques demogràfiques situació en el moment de la
recuperació de la independència.
Des de 1990, s’ha observat una ràpida disminució de la població de parla, però això no vol dir que la societat, construïda fa 50 anys, hagi canviat ràpidament. Molts ciutadans de parla russa van continuar vivint als Països Bàltics malgrat les polítiques hostils dels Estats. L’any 2011, el país més ètnicament homogeni va ser Lituània, on els habitants d'altres nacions no superaven el 20%, incloent polonesos (6%) i russos (5%). No obstant això, a Letònia la proporció de la població va augmentar gairebé un 40%, i a Estònia un 32%. Amb tot, degut a la diferent actitud de cada república cap a les minories, el dret a l'obtenció de la ciutadania ha estat altament diversificat fins al moment.
Des de 1990, s’ha observat una ràpida disminució de la població de parla, però això no vol dir que la societat, construïda fa 50 anys, hagi canviat ràpidament. Molts ciutadans de parla russa van continuar vivint als Països Bàltics malgrat les polítiques hostils dels Estats. L’any 2011, el país més ètnicament homogeni va ser Lituània, on els habitants d'altres nacions no superaven el 20%, incloent polonesos (6%) i russos (5%). No obstant això, a Letònia la proporció de la població va augmentar gairebé un 40%, i a Estònia un 32%. Amb tot, degut a la diferent actitud de cada república cap a les minories, el dret a l'obtenció de la ciutadania ha estat altament diversificat fins al moment.
Podem dir que des de la Segona Guerra
Mundial, quan els Països Bàltics van perdre la seva independència, hi ha hagut
una gran afluència de persones d'altres repúbliques soviètiques, que ha donat
lloc a la marginació de les comunitats locals. Després de gairebé 50 anys de captiveri
del percentatge dels estrangers en algunes grans ciutats d'Estònia i Letònia s’ha
trobat més alt que el percentatge dels ciutadans d'aquests països. El resultat
d'aquesta situació ha estat degut a un ressentiment i hostilitat cap a la
població resident i, per aquest motiu, quan els Països Bàltics es van alliberar
novament van introduir una llei molt restrictiva de naturalització i d’obtenció
de la ciutadania.
D’aquesta manera, podríem dividir el procés
d'integració a Letònia i Estònia en tres períodes: una confrontació post-transaccional
efecte de la institucionalització del control hegemònic i la dominació ètnica,
els quals suposen una intensificació de la crisi etno-política, la transició a
la distensió: un període de "esperar i veure", seguit d’una exploració
de les estratègies alternatives de gestió de conflictes a través de la
integració política i social, i l'atenuació inicial de les tensions ètniques i inici
de la transformació dels conflictes en conjunció amb l'aplicació d'estratègies
integracionistes de consolidació ètnica de la pau. En comparació amb Letònia i
Estònia, Lituània que no ha estat tan dominada per les minories de parla russa ha
portat una llei molt liberal respecte a les no-ciutadanies.
Amb tot, l'adhesió a la Unió Europea va comportar
un canvi en la política dels Països Bàltics, ja que la protecció i la
participació de les minories és un dels principis fundacionals de la UE. S’ha
incorporat implícitament a través de la noció de subsidiarietat manifestada en
el Tractat de Maastricht i al Consell Europeu de Copenhaguen, i ha estat una
raó que ha permès crear nous programes d'integració i cooperació entre aquests
països i les seves minories.
Extret de: Ligenzowska, Joanna; Piecuch, Jakub. “National
minorities integration in the Baltic States” Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe; Uniwersytetu
Ekonomicznego w Katowicach; Nº228.
2015.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada